Boka tid

Fillers

När vi åldras gör gravitationen att huden i ansiktet börjar dra sig neråt och hänga. Det kan få oss att se tröttare ut än vad vi känner oss. En injektionsbehandling med fillers föryngrar huden genom att addera volym, förbättra ansiktets konturer och fylla ut rynkor. Vi strävar alltid efter naturliga resultat där fokus är att förbättra ditt utseende istället för att förändra. Vi utför fillers i Stockholm, på Södermalm i vackra fräscha lokaler.

Juvéderm

Fillers används för estetiska behandlingar för att subtilt forma ansiktet som du vill ha det. Vi arbetar med Juvéderm som är en väldokumenterad fillersprodukt som är godkänd av FDA och baserad på Hyaluronsyra (ett ämne som finns naturligt i kroppen).

Med åldern sker en gradvis minskning av mängden hyaluronsyra i huden som gör att huden förlorar sin elastisitet. Hyaluronsyra är viktig för transporten av näringsämnen och för regleringen av hudens fuktbalans. När vi injicerar en filler för att jämna ut rynkor och fåror, ingår då en naturlig komponent. Huden jämnas ut och blir mer motståndskraftig vilket ger ett fräschare, jämnare och vitalare utseende. Gelen som injeceras innehåller också lokalbedövningsmedlet lidokain, som gör att behandlingen blir behagligare. Vanliga behandlingsområden med fillers från Juvéderm är läppförstoring, fillers i kinder och kindben, under ögonen samt förstärkning av haka och käklinje. Se mer av våra fina resultat i vårt Galleri:

Resultat – Fillers

Du kan se resultatet direkt efter behandlingen, men den fulla effekten kommer att träda i kraft från veckan efter när produkten är integrerad med den omgivande vävnaden. En förfining av behandlingen efter några veckor rekommenderas vilket kan optimera resultatet.

Hur länge resultatet håller sig beror till stor del på vilket område som injeceras samt vilken produkt som används men vanligen håller resultatet i upp till ett år. Den genomsnittliga hållbarheten av läppbehandlingar är kortare än för behandlingar av andra områden. Detta beror på att vaskulariseringen och aktiviteten i läppområdet. En återbehandling kan krävas efter den första injektionen för att optimera resultaten och för att effekten ska kvarstå så länge som möjligt. Boka konsultation här

Inför en behandling

INFÖR BEHANDLING MED FILLERS KRÄVER VI KONSULTATION MINST 48 H INNAN – dock ej om du varit hos oss de senaste 6 månaderna.

Under konsultationen tittar vi på möjligheterna att behandla dig med fillers och du får information om hur behandlingen går till och vilket priset blir för just din behandling. Vi är noga med att poängtera att vi arbetar med fillers för att förstärka dina ansiktsdrag, inte förändra. Du får under konsultationen också möjlighet att ta upp de förväntningar och farhågor du har inför behandlingen samt ställa eventuella frågor som finns.

Om du äter läkemedel, har någon bakomliggande sjukdom (ex autoimmun) eller allergi/överkänslighet är det av största vikt att informera oss om det på konsultationen. Även då du behandlats med injektioner på annan klinik eller gjort annan estetisk behandling/operation. Detta kan påverka behandlingsmöjligheterna med fillers.

Under tiden man är gravid eller ammar utför vi inga behandlingar, inte heller under IVF-behandling. Vi utför inte heller behandling om man nyligen varit sjuk, har pågående infektion eller inflammation i kroppen. Vid kraftig acne eller rosacea behandlar vi ej, inte heller då du har varit hos eller planerar besöka tandläkare. Den dag som behandlingen ska utföras är det viktigt att vara helt frisk.

Hur en behandling går till

• Konsultation genomförs minst 48 h innan behandling enligt ny lag från den 1 juli 2021.
  • På behandlingsdagen gås konsultationen som gjorts igenom och behandlingen planeras i samråd med kund.
  • Huden inspekteras och desinficeras noggrant före injektionen påbörjas, make-up tvättas bort
  • Fillers injiceras på utvalda områden

Svar på vanliga frågor

En injektionsbehandling på Kliniké strävar efter att framhäva din naturliga skönhet med resultat som är diskreta.

Den som utför behandlingar med fillers på Kliniké är antingen legitimerad sjuksköterska eller läkare.

ATT TÄNKA PÅ EFTER INJEKTIONSBEHANDLING MED FILLERS

Efter behandling är det vanligt att uppleva besvär som svullnad, ömhet och lätt rodnad. Detta är ett normalt kroppsligt inflammatoriskt svar som varar ett par dagar efter behandlingen. Blåmärke är vanligt framför allt vid läppbehandling och kan kvarstanna 1-2 veckor.

Undvik i 48 h efter fillersbehandling

• Make up eller potenta hudvårdsprodukter
  • Alkohol

Undvik i 48 h + 14 dagar efter fillersbehandling

• Bastu och varma bad
  • Kraftig kyla mot det behandlade hudområdet så som kylig vind, minusgrader, is- eller kylomslag
  • Resa
  • Massage av det behandlade området

Behandling med fillers utförs ej under vaccinationsprocessen och 4 veckor efter sista dos (gäller inte produkter som innehåller Clostridium botulinum toxin, “Botox”).

Vaccinering påverkar immunförsvaret. Det kan uppkomma reaktioner så som svullnad i det område som injicerats med fillers. Den här typen av reaktion finns rapporterat hos personer som injicerats med fillers även vid vaccination mot influensa, vattkoppor, bältros och i samband med virus- och bakterieinfektioner. Vid reaktion kontakta oss på Kliniké 08-41022800 / info@klinike.se

VID ALLERGI/ÖVERKÄNSLIGHET ÄR VI RESTRIKTIVA MED BEHANDLING MED FILLERS

Eftersom en nål används är det sannolikt att det kommer blöda från injektionsstället. Slutresultatet framträder efter ca en vecka då svullnad och blåmärken har avtagit. Efter ytterligare 2-3 veckor då fillers har integrerat med kroppens egen vävnad uppnås slutgiltigt resultat.

Återhämtningstiden är kort och resultatet håller vanligtvis ett år men många gånger längre än så. Tiden varierar beroende på individuella fysiologiska faktorer, hudens tillstånd, behandlat område (läppar något kortare effekt), produktmängd som injiceras, injektionsteknik och livsfaktorer så som solning och rökning.

Risken för allergiska reaktioner eller överkänslighet är liten, eftersom produkterna är tillverkade utan användning av animaliska proteiner.