Fillers

När vi åldras förlorar vi volym i ansiktet och hudens elasticitet minskar. Tecknet på det är att ansiktet börjar ”hänga” och fyllnaden under ögonen minskar. Det kan få oss att se tröttare och äldre ut. En injektionsbehandling med fillers återskapar volymsförlust, stärker huden och förbättrar ansiktets konturer. Vi strävar alltid efter naturligt resultat där fokus är att förfina utseendet istället för att förändra.

Fillers är en geléliknande injicerbar substans som används för att ersätta volymsförlust, sudda ut linjer och rynkor och skapa en fin balans i ansiktet. Områden som kan behandlas är läppar, kinder, under ögonen haka och käkvinkel.

Fillers består av Hyaluronsyra som är en återfuktande sockermolekyl som kan binda tusen gånger sin egen vikt i vatten. Hyaluronsyra finns naturligt i vår hud och bryts ner efter ca två dagar. Den hyaluronsyra som fillers består av är modifierad för att stanna kvar i kroppen ibland upp till flera år efter behandling. Eftersom hyaluronsyran i fillers inte är kroppsegen kommer den vara en ”främmande kropp” i kroppen. Immunförsvaret måste därför acceptera fillersen för att biverkning inte ska uppstå, så det är av stor vikt att den som injiceras är fullt frisk.

På Kliniké används fillers från Juvéderm, Restylane och Teosyal, produkter som är godkända av FDA och baserad på Hyaluronsyra.

Gelén som injiceras innehåller lokalbedövningsmedlet lidokain, men behandlingen ger trots det lite obehag. Vid läppbehandling läggs en bedövningskräm en stund innan behandling för att minska obehag.

En injektionsbehandling på Kliniké strävar efter att framhäva din naturliga skönhet med resultat som är diskreta. Den som utför behandlingar med fillers på Kliniké är antingen legitimerad sjuksköterska eller läkare.

Läppförstärkning med fillers

På Kliniké behandlas läppar med fillers för att naturligt förstärka läpparna, inte förändra. Samtliga sjuksköterskor som arbetar på kliniken använder samma teknik vid läppbehandling. Valet av produkt görs utifrån individuella behov och önskat  resultat.

Se mer av våra resultat i vårt galleri.

Resultat med fillers

Du kan se ett visst resultat direkt efter behandlingen, men slutgiltigt resultat infinner sig först efter 2-4 veckor när produkten är fullt integrerad i vävnaden.

Hållbarhet

Hur länge resultatet håller beror på individuella faktorer, vilket område som injicerats samt vilken produkt som använts. Den genomsnittliga hållbarheten av läppbehandlingar är kortare än för behandlingar av andra områden. Detta på grund av att området är kärlrikt och  aktiviteten i läppområdet hög. Ytterligare behandling efter ca 3-6 månader kan krävas för att optimera resultatet.

Boka konsultation HÄR

Lag på konsultation

I Sverige är det lag på konsultation minst 48 h innan injektionsbehandling om du tidigare ej besökt kliniken eller om du ej varit på kliniken senaste 6 månaderna för samma behandling. Ansvaret att konsultationen görs i rätt tid ligger på dig som kund. Om bokad behandling ej kan utföras pga konsultation ej är utförd enligt lag debiteras du fullpris på bokad behandling. Konsultation för fillers görs fysiskt på kliniken.

Boka konsultation HÄR

Under konsultationen tittar vi på möjligheterna att behandla dig med fillers och du får information om hur behandlingen går till och vilket priset blir för just din behandling. Vi är noga med att poängtera att vi arbetar med fillers för att förstärka dina ansiktsdrag, inte förändra. Du får under konsultationen också möjlighet att ta upp de förväntningar och farhågor du har inför behandlingen samt ställa eventuella frågor som finns.

Om du äter läkemedel, har någon bakomliggande sjukdom (ex autoimmun) eller allergi/överkänslighet är det av största vikt att informera oss om det på konsultationen. Även då du behandlats med injektioner på annan klinik eller gjort annan estetisk behandling/operation. Detta kan påverka behandlingsmöjligheterna med fillers.

Under tiden man är gravid eller ammar utför vi inga behandlingar, inte heller under cancer- eller IVF-behandling. Vi utför inte heller behandling om man nyligen varit sjuk, opererats, har pågående infektion eller inflammation i kroppen. Vid kraftig acne eller rosacea behandlar vi ej, inte heller då du har varit hos eller planerar besöka tandläkare.

Konsultation måste har gjorts minst 48 h innan behandling för att du som kund ska ha en betänketid på minst 2 dagar. Boka konsultation HÄR

Den dag som behandlingen ska utföras är det viktigt att vara helt frisk.

• Konsultationen och behandlingeplanen gås återigen igenom med dig som kund
  • ”Informerat samtycke” ska vara ifyllt
  • Huden rengörs från Make-up
  • Foto tas till journalen
  • Huden inspekteras och desinficeras noggrant före injektionen påbörjas
  • Fillers injiceras på utvalda områden

Efter behandling är det vanligt att uppleva besvär som svullnad, ömhet och lätt rodnad. Detta är ett normalt kroppsligt inflammatoriskt svar som varar ett par dagar efter behandlingen. Blåmärke är vanligt framför allt vid läppbehandling och kan kvarstanna 1-2 veckor.

Undvik i 48 h efter fillersbehandling

• Make up och potenta hudvårdsprodukter
  • Alkohol och nikotin

Undvik i 48 h + 14 dagar efter fillersbehandling

• Bastu och varma bad, aktiviteter
  • Kraftig kyla mot det behandlade hudområdet så som kall vind, minusgrader, is- eller kylomslag
  • Resa, ffa till kallt eller varmt klimat men även flygning
  • Massage av det behandlade området

Behandling med fillers utförs ej under vaccinationsprocessen och 4 veckor efter sista dos (gäller inte produkter som innehåller Clostridium botulinum toxin, “Botox”).

Vaccinering påverkar immunförsvaret. Det kan uppkomma reaktioner så som svullnad i det område som injicerats med fillers. Den här typen av reaktion finns rapporterat hos personer som injicerats med fillers även vid vaccination mot influensa, vattkoppor, bältros och i samband med virus- och bakterieinfektioner. Vid reaktion kontakta oss på Kliniké 08-41022800 / info@klinike.se

Ta hand om din hud

Rekommenderade produkter efter en fillers-behandling