Boka tid

Cosmelan

Cosmelan pigmentbehandling är en unik behandling avsedd för att utjämna hudtonen och reducera/ta bort pigmentfläckar som orsakats av melanin. Cosmelan pigmentbehandling kan användas både i ansiktet och på kroppen. Behandlingen innehåller kraftfullt verkande ämnen som bryter ner ytskikten i huden och stimulerar cellförnyelsen. Passar alla hudtyper och etniciteter – alla som önskar en fräschare och jämnare hud.

Behandlingen arbetar med att påverka produktionen av melanin och därmed motverka pigmenteringar i ansiktet. Det är en effektiv behandling som även ger en fin lyster, jämnare hudton och förbättrad struktur.

Det unika med Cosmelan är att den ger ett snabbt resultat och är effektiv mot ett brett spektra av olika pigmenteringar oavsett uppkomst. Exempel på pigmenteringar som går att behandla med Cosmelan är:

• melasma
  • åldersfläckar
  • solfläckar
  • postinflammatoriska hyperpigmenteringar (orsakade av skada, inflammation)

Cosmelan Peelbehandling omfattar två steg, varav det första sker på klinik och det andra utförs hemma. I det första steget appliceras en pigmenthämmande lermask i ansiktet. Behandlingen på kliniken tar ca 30 minuter. Masken ska sedan sitta kvar i ansiktet i 8-12 timmar beroende på hudtyp . Det är därför lämpligt att vara ledig resten av dagen.

Steg två är en hemmabehandling med pigmentreglerande creme som appliceras enligt ett specifikt nedtrappningsschema. Produkter och behandlingsschema får du med dig hem efter din behandling och ingår i behandlingspriset.

Vanligtvis räcker denna behandling för att helt bli av med sina fläckar, men har du haft melasma och/eller pigmentfläckar under längre period, kan du behöva upprepa behandlingen efter 6 månader.

Efter behandlingen

För optimalt resultat är det viktigt att du följer behandlingsrutinen som medföljer. Det är också viktigt att minimera solexponering av behandlingsområdet och att använda hög SPF. Huden blir känslig och torr de närmsta två veckorna efter utförd behandling men inom några veckor ser du successivt hur resultatet förbättras och stabiliseras, pigmentfläckar bleknar och huden får en ökad lyster.

Behandlingen inkluderar de produkter du behöver använda efter, detta är en stor och viktig del av din behandling för att bibehålla resultatet. (Dag- och nattkräm och solskyddskräm med 50 i solskyddsfaktor.)